Nykyisessä taloustilanteessa yksikin maksamaton saatava voi nopeasti häiritä liiketoimintaasi, heikentää vakavasti kassavirtaasi ja jopa uhata yrityksesi elinkelpoisuutta. Yrityksille perintä on strateginen keino suojautua maksuviivästyksiltä ja maksukyvyttömyydeltä. Tutustu vinkkeihimme siitä, miten voit hallita saatavia tehokkaasti ennen kuin niistä tulee luottotappioita.
Pidemmät maksuajat, toistuvat viivästykset ja maksamattomien laskujen lukumäärän (ja saldon) kasvu. Vuonna 2024 maksuaikojen myöntäminen on edelleen yleinen käytäntö useimmissa maissa ympäri maailmaa. Ja hyvästä syystä: B2B-luotto on tärkein kaupan rahoituslähde. Nykyään 85 prosentilla yrityksistä on maksamattomia saatavia niiden koosta tai toimialasta riippumatta. Maksuhäiriöt ovat syynä 25 %:ssa yritysten epäonnistumisissa, ja niillä voi olla merkittävä vaikutus kassavirtaan, tulokseen ja liiketoiminnan kehitykseen. Kaikki nämä tekijät tekevät perinnästä strategisen välineen yrityksesi suojaamiseksi.
Automatisoi ennaltaehkäisevät muistutukset
Tämä on yksi helpoimmista (ja edullisimmista) toimenpiteistä, joka voidaan toteuttaa nopeasti organisaatiosi kaikilla tasoilla. Se on yksinkertaista: tee siitä vain tapa. Lähetä asiakkaallesi muistutus puhelimitse tai sähköpostitse ennen laskun eräpäivää. Joskus yksikin muistutus riittää käynnistämään maksun.
Tämä yhteydenotto on myös keino rakentaa suhdetta ostajaan ja ennakoida hänen mahdollisia laiminlyöntejään. Säännöllinen seuranta muistuttaa asiakkaitasi heidän velvollisuuksistaan ja varmistaa avoimen viestinnän.
korostaa Joanne Jarre, Debt Collection Manager, Coface Ranska
Nämä seurantatoimenpiteet ovat erityisen tärkeitä kahdesta syystä:
- ymmärrät paremmin velallisen tilannetta: jos ostaja pyytää maksuajan pidennystä, tämä voi olla merkki siitä, että hänellä on taloudellisia vaikeuksia, ja se voi saada sinut toimimaan ennakoivammin saatavien perinnässä ja maksujen seurannassa.
- tunnistat kiistat tai ärsyttävät yksityiskohdat: tämä antaa sinulle mahdollisuuden ratkaista ne nopeasti jo ennen mahdollista oikeudenkäyntiä ja varmistaa velkojen maksaminen mahdollisimman pian.
Ennakoiva johtaminen ja äärimmäinen reagointikyky: uusi mantrasi / mottosi.
Jo sovintovaiheessa nopeat toimet ja reagointikyky ovat avain onnistuneeseen perintään! Koska jokainen päivä on tärkeä, ei ole syytä odottaa. Heti kun lasku on erääntynyt, on suositeltavaa käynnistää perintämenettely.
Vältä luottamasta pelkästään ostajan ja toimittajan väliseen luottamussuhteeseen, sillä se voi johtaa vielä pidempiin maksuviiveisiin. Kaupallista kumppanuutta vaarantamatta tavoitteena on olla tässä asiassa ylivalppaana ja ennakoida maksamattomia laskuja ja maksuhäiriöitä mahdollisimman paljon.
neuvoo Joanne Jarre.
Pidä velallisia tarkasti silmällä
Vaikka asiakkaasi on ollut velallisena kuukausia tai jopa vuosia, se ei tarkoita, että hän ei pystyisi maksamaan sinulle muutamassa päivässä! Pidä häneen säännöllisesti yhteyttä. Harkitusti mutta tiheään tahtiin. Soita asiakkaallesi tarkistaaksesi tilanteensa kehittyminen ja saatavien maksu. Ole ymmärtäväinen, mutta pysy samalla tiukasti sovituissa ehdoissa.
Juuri nyt velallisella ei ehkä ole tarvittavaa kassavirtaa, mutta hän voi hyvinkin saada maksuja saman viikon aikana, jolloin hän voi maksaa maksamattomat velkansa. Pysyttelemällä kuvioissa tavoitteena on olla ensimmäinen velkoja, joka saa maksun velalliselta heti, kun tarvittavat varat ovat käytettävissä.
analysoi Joanne Jarre.
Sisäinen tuki, sopimukset maksuista: keskity ratkaisuihin!
Tämän sovintovaiheen aikana voit hakea tukea yrityksesi sisällä, esimerkiksi ottamalla keskusteluihin mukaan ostaja-asiakkaasta vastaava myyntiedustaja, jotta saatava ei enää pidentyisi.
Tämä voi olla hyödyllistä, koska myyntiedustajalla voi olla erilaista tietoa asiakasyrityksestä ja sen nykyisistä prioriteeteista, joten hän voi auttaa sinua tunnistamaan oikeat yhteyshenkilöt, jotka vastaavat toimittajien maksuista.
selittää Joanne Jarre.
Vaihtoehtoisesti voit harkita muita neuvotteluvälineitä:
- Uusi tilaus vs vanha saatava: hyödynnä asiakkaan uusia tilauksia vanhan velan maksun varmistamiseksi.
- Sopimukset maksuista: tarjota asiakkaallesi sopimusta ja maksuaikataulua, jotta voidaan löytää ratkaisu maksun varmistamiseksi.
Unohda hallintokauhu
Usein dokumentointia ylenkatsotaan, koska se on päätöksentekijöille raskain ja aikaa vievin osa. Etenkin, kun (kunnon) perintätapauksessa ei ole kyse vain laskuista! Toimitusasiakirjat, todisteet suoritetusta palvelusta: jokainen onnistunut perintätapaus perustuu huolelliseen työhön asianmukaisessa dokumentoinnissa.
Nämä seikat ovat erittäin tärkeitä saatavan oikeellisuuden todistamisessa ja asiakkaan mahdollisten palvelua koskevien reklamaatioiden ennakoimisessa. Pidemmällä aikavälillä ja saatavan perintää koskevan yksinkertaistetun oikeudellisen käsittelyn yhteydessä hyvin dokumentoitu asiakirja-aineisto johtaa todennäköisemmin siihen, että tuomio pannaan täytäntöön nopeammin.
korostaa Joanne Jarre.
Tee se oikein: ole muodollinen
Jos velallinen ei reagoi epävirallisiin yrityksiisi, ota virallinen sävy käyttöön velallisen kanssa. Ilmoita (mieluiten kirjattuna kirjeenä), että mikäli laskuja ei makseta määräajassa, aikomuksenasi on ryhtyä oikeustoimiin. Muistuta myös viivästyssakoista.
Suoraan asiakkaillesi lähetetyillä kirjeillä, kuten virallisella ilmoituskirjeellä (ks. yllä), on merkittävä vaikutus perintäprosessin lopputulokseen. Näissä virallisissa asiakirjoissa muistutetaan asiakastasi hänen sitoumuksistaan ja mahdollisuudestasi ryhtyä oikeustoimiin, jos laskuja ei makseta. Jos et tästä huolimatta ole vieläkään saanut maksua laskustasi, käytettävissäsi on muitakin vaihtoehtoja, kuten ennakkoilmoitus, maksumääräys, summaarinen menettely tai maksukehotus, jotka ovat yleensä tehokkaita.
On tärkeää, että kaikki yhteydenpito velalliseen on kirjallista. Kaupallisessa lainsäädännössä todisteet yhteydenpidosta voivat olla erilaisia: jopa sähköposti voidaan hyväksyä oikeudellisessa perintäasiassa.
sanoo Joanne Jarre.
Perimmäinen vinkki: anna maksuhäiriöiset saatavasi asiantuntijan hoidettavaksi.
Kuten huomaat, sisäinen perintä on työlästä ja aikaa vievää, ja siihen liittyy paljon menettelyjä ja erityispiirteitä, jotka on hallittava ja kuitenkin ilman mitään takeita onnistumisesta. Lisäksi mitä vanhempi saatava on, sitä pienemmät mahdollisuudet sen perimiseen ovat.
Koska olemme maailman johtava toimija luottoriskien hallinnassa, perintäpalvelumme parantavat merkittävästi mahdollisuuksiasi saada maksu. 200 paikallista asiantuntijaamme ja 250 juridista yhteistyökumppaniamme perivät maksamattomat velkasi 190 maassa ja asettavat etusijalle sovintoratkaisut, koska he tuntevat paikalliset markkinat, lainsäädännön ja maksukäyttäytymisen perusteellisesti. Lisäbonuksena säilytät suhteesi asiakkaaseen ja maksat tästä palvelusta vain perityistä saatavista!
Tutustu Perintäpalveluihimmeja ota yhteys asiantuntijoihimme nyt.