La Niña korvaa El Niñon: suotuisasti viileämpi sää, mutta monia tuntemattomia asioita

Vuoden 2024 jälkipuoliskolle odotetaan La Niña -ilmiötä. Tämä ilmiö, jonka laajuus ja seuraukset ovat edelleen epävarmoja, aiheuttaa todennäköisesti säämuutoksia useissa osissa maapalloa.

La Niña ja El Niño: kaksi vuorottelevaa ilmiötä

 

El Niño Southern Oscillation (ENSO) on laajamittainen valtameri-ilmakehäilmiö, joka on seurausta keskisen ja itäisen Tyynenmeren pintalämpötilojen epätavallisista vaihteluista. Se koostuu kahdesta vastakkaisesta ilmiöstä - La Niña ja El Niño - jotka esiintyvät historiallisesti noin 2-3 vuoden välein. Nykyinen ennennäkemätön tilanne, joka on jatkunut El Niño Southern Oscillation (ENSO) on laajamittainen valtameri-ilmakehäilmiö, joka on seurausta keskisen ja itäisen Tyynenmeren pintalämpötilojen epätavallisista vaihteluista. Se koostuu kahdesta vastakkaisesta ilmiöstä - La Niña ja El Niño - jotka esiintyvät historiallisesti noin 2-3 vuoden välein. Nykyinen ennennäkemätön tilanne, joka on jatkunut vuodesta 2019 lähtien, aiheuttaa huomattavaa epävarmuutta tulevista vaikutuksista.

 

Viileämpi ilmasto, mutta toistuvampia ääri-ilmiöitä

La Niña tuo mukanaan viileämpää ja kosteampaa säätä. Sen saapumista odotetaankin myönteisesti useilla alueilla, kuten eteläisessä Afrikassa, Kaakkois-Aasiassa ja Australiassa, joihin odotetaan rankkasateita joulukuusta 2024 elokuuhun 2025. Sen sijaan Länsi-Kanadassa, Yhdysvaltojen pohjoisosissa, Japanissa ja Korean niemimaalla odotetaan kylmempää talvea.

La Niña johtaa kuitenkin pääasiassa äärimmäisten sääilmiöiden lisääntymiseen. Yksi tärkeimmistä tässä vaiheessa odotettavissa olevista poikkeavuuksista on hurrikaanien määrän lisääntyminen Yhdysvaltojen Atlantin rannikolla.

 

Tuplavaikutus maailmanlaajuiseen maataloustuotantoon

Maataloustuotannon kasvu Aasian ja Tyynenmeren alueella 

Aasian ja Tyynenmeren alueen tärkeimpien tuottajamaiden, kuten Intian (toiseksi suurin riisin, vehnän ja sokeriruo'on tuottaja), Indonesian (maailman suurin palmuöljyn tuottaja ja kolmanneksi suurin riisin tuottaja) ja Australian (neljänneksi suurin ohran ja rapsin tuottaja), tuotannon odotetaan kasvavan merkittävästi. Tämä todennäköisesti alentaa hyödykkeiden hintoja ja lieventää inflaatioriskiä alueella.

Negatiivinen vaikutus Pohjois- ja Etelä-Amerikan sadoille

La Niñan odotetaan sitä vastoin vähentävän maatalouden satoja Pohjois- ja Etelä-Amerikassa aiheuttamalla kuivuutta ja kylmiä jaksoja, jotka vaikuttavat erityisesti vehnään (Yhdysvallat) ja soijapapuihin (Brasilia). Myös muut kuin viljatuotteet ovat erittäin herkkiä sään vaihteluille. Kahvin, kaakaon ja hedelmien alueellinen tuotanto on erityisessä vaarassa ensi vuoden aikana.

 

Merirosvouden kasvu Arabian merellä

La Niñan odotetaan tuovan Afrikan sarveen lämpimämpää ja kuivempaa säätä vuoden loppuun mennessä, mikä aiheuttaa useissa maissa ruokaturvattomuutta. On syytä muistaa, että Somalian vuoden 2011 nälänhätä, joka johtui osittain La Niñasta, aiheutti 260 000 ihmisen kuoleman. Tämä tilanne lisää kalastuksesta riippuvaisten kotitalouksien määrää. Tämä ilmiö, joka liittyy meren luonnonvarojen ehtymiseen, on omiaan lietsomaan jännitteitä ja lisäämään näiden väestöryhmien taipumusta turvautua merirosvoukseen vaihtoehtoisena tulonlähteenä.

 

Hurrikaanien lisääntyminen USA:n itärannikolla uhkaa öljyntuotantoa

Yhdysvaltojen Atlantin rannikolla ja Meksikonlahdella esiintyvien hurrikaanien määrän lisääntyminen voi aiheuttaa merkittäviä vahinkoja offshore-öljyntuotantolaitoksille. Bureau of Safety and Environmental Enforcementin (BSEE) luvut osoittavat, että jopa 95 prosenttia Meksikonlahden öljyntuotannosta keskeytettiin 29. elokuuta 2021 hurrikaani Idan jälkeen. Tuotannon väheneminen on siis hyvin todennäköistä, sillä Meksikonlahden osuus Yhdysvaltain raakaöljynkokonaistuotannosta on15 prosenttia, jalostuskapasiteetista 45 prosenttia ja maakaasun jalostuskapasiteetista 51 prosenttia.

 

Panaman kanava vihdoin asianmukaisella tasolla

Panaman kanava on riippuvainen valuma-alueensa lukuisista järvistä ja joista tulevasta makeasta vedestä, ja sen vedenpinnan odotetaan viimein nousevan kuivuusvuoden ja logististen häiriöiden jälkeen, mikä vähentää painetta maailmanlaajuiseen rahtiliikenteeseen.