“Lisäarvomme ydin on tieto"

Cofacen toimitusjohtaja Xavier Durand kertoo tuoreessa Le Revenu -lehden haastattelussa ajatuksiaan riskienhallinnasta, nykyisistä taloudellisista haasteista sekä tiedon ja innovaatioiden asemasta ja roolista riskianalyysissä ja riskien ehkäisyssä.

Koit vuoden 2008 finanssikriisin, Japanin Fukushiman onnettomuuden (2011) ja Covid-kriisin, ja kirjoitit kirjan ”Uskalla ottaa riskejä"1 . Mitä opit kaikesta tästä?

Xavier Durand: Meillä kaikilla on käsityksiä riskialueista. Kriisejä on kuitenkin hyvin vaikea ennustaa, koska tapahtumat ovat monitekijäisiä. Kahden tai kolmen vuoden päähän katsominen ei ole yhtä tärkeää kuin se, että tiedämme, miten hallita seuraavien kolmen tai kuuden kuukauden aikana tapahtuvia tapahtumia. 

Vuonna 2008, suuren finanssikriisin aikana, hallitukset epäröivät puuttua pankkien pelastamiseen moraalikadon vuoksi. Ne antoivat Lehmann Brothersin mennä konkurssiin. Kun Covid tuli mukaan, ne tekivät kaiken mahdollisen. Sillä oli bumerangivaikutus, koska hallitusten raha- ja finanssipolitiikka antoi mahdollisuuden myös zombiyrityksille selviytyä. Nyt luonto on vaatimassa oikeuksiaan takaisin. Useimmissa kehittyneissä talouksissa hallitukset ovat vetäytymässä tukitoimistaan, ja yritysten konkursseista on tulossa normaali tilanne. Euroopan hallituksilla ei ole enää varaa harjoittaa ekspansiivista finanssipolitiikkaa. 

Nykyinen julkisen talouden epätasapaino aiheuttaa velkaa ja epävakautta. Asiakkaamme ovat tietoisia tästä, ja näemme myös yhä enemmän uusia asiakkaita, jotka haluavat suojautua.

Ainoa luottovakuuttaja, joka pystyy kokoamaan tietoa kaikista maista yhteen tietokantaan.

 

Miten onnistutte tarjoamaan luottovakuutuksia yrityksille näinä lisääntyvien riskien aikoina?

Xavier Durand: Liiketoimintamallimme ei perustu niinkään kykyymme ennakoida kuin kykyymme hallita. Voimme ennakoida, että on tulossa pandemia, mutta se ei auta meitä tekemään  13,000 luottopäätöstä päivässä 200 eri maassa yhdessä 5 mijoonan kumppanin kanssa. Jokainen maa ja jokainen tilanne on erilainen. Julkaisemme maailmanlaajuisen maa- ja toimialariskikartan, mutta ne eivät vielä kerro, mitä yksittäiselle yritykselle tulee tapahtumaan. Makrotaloudellisen ilmiön vaikutus yritykseen on täysin erilainen riippuen sen asemasta arvoketjussa.

We have built a unique arkkitehtuuri, jota jatkuvasti parannamme.

Olemme ainoa luottovakuuttaja, joka pystyy kokoamaan tietoja kaikista maista yhteen tietokantaan. Olemme yhteydessä jokaiseen 100 000 asiakkaaseemme. Ennen luottopäätöksen tekeminen kesti viisi päivää. Olemme lyhentäneet tämän ajan puoleen päivään, ja päätös on paljon tarkempi ja nopeampi. Nykyään 60 prosenttia päätöksistä - pienimmät ja toistuvimmat - tehdään automaattisesti. Tutkimme lähes kaikki maailmanlaajuisesti toimitetut luottovakuutustiedostot, ja lisäarvomme ydin on tieto. Investoimme vuosittain useita kymmeniä miljoonia uuteen teknologiaan. Olemme palkanneet neljässä vuodessa 500 asiantuntijaa tietotekniikkaan, mikä on kymmenesosa työvoimastamme. Investoinnit katetaan täysin näiden tietopalvelujen myynnin kasvulla. Olemme saaneet jo yli 15 000 asiakasta, jotka tulevat luoksemme pelkästään tietojemme vuoksi. Tämä on nopeasti kasvava markkina-alue.

Luottovakuutusmarkkinoilla on kova kilpailu. Luottovakuutushinnat määritetään prosentin kymmenyksillä, ja hinnat ovat laskeneet jo lähes kymmenen vuoden ajan. Kaikki teknologian avulla saavutetut tehokkuushyödyt on itse asiassa siirretty asiakkaille.
 

Mikä on kykynne sanoa ei?

Xavier Durand: Tehtävämme on auttaa yrityksiä tekemään oikeita kaupallisia päätöksiä ja välttämään maksujen laiminlyöntiä, joka on yksi yritysten epäonnistumisen tärkeimmistä syistä. Tehtävämme on myös osata sanoa ei, kun riski on mielestämme liian suuri.

Our retention rate remains very korkea, noin 93%.

 

Näettekö taantuman vaaraa ja pitäisikö meidän odottaa kasvun hidastuvan edelleen, erityisesti inflaation laskun vuoksi?

Xavier Durand: Odotamme pikemminkin hidastumista kuin taantumaa. Veloituksemme perustuu myynnin määrään. Kun inflaatio kiihtyy, kyse on sulautetusta kasvusta. Kun se laskee, se on laskua. Tämä lasku on ollut nähtävissä viime vuoden lopusta lähtien. Tällä on kuitenkin puhtaasti nimellinen vaikutus asiakastileihimme.

Tärkeää on asiakaskuntamme vakaus. Asiakaspysyvyysasteemme on edelleen erittäin korkea, noin 93 prosenttia. Myyntimme kehittyy siis talouden mukana, ja uusia yrityksiä tulee lisää.

Onko taloudellisesti kestävää jakaa 80 prosenttia voitoistanne?

Xavier Durand: Meillä on yksi SBF 120 -indeksin korkeimmista tuotoista. Jos siihen lisätään osakkeemme hintakehitys, 17% vuodessa siitä lähtien, kun aloitin toimitusjohtajana yli 9 vuotta sitten. 

Jakosuhteemme ei ole estänyt meitä parantamasta vakavaraisuuttamme, joka on tällä hetkellä tavoitearvomme yläpuolella. 

Luotamme myös jälleenvakuutukseen. Sääntömme on, että suurvahinko ei saa maksaa yli 3 prosenttia omasta pääomastamme. Siirrämme neljänneksen liikevaihdostamme jälleenvakuuttajille ja pidämme kolme neljäsosaa riskeistä itsellämme.

 

Ainoa pörssissä noteerattu luottovakuuttaja

 

Onko luokituksen ylläpitäminen järkevää? Voisiko Arch Capital ottaa määräysvallan?

Xavier Durand: Tuota sinun pitäisi kysyä Arch Capital'ilta. Arch Capitalin mukaantulo (vuonna 2020 29,9 % osakepääomasta ja neljä paikkaa hallituksessa) ei ole muuttanut strategiaamme. Arch Capital on vakuutus-, jälleenvakuutus- ja kiinnitysluottoryhmä. Se on toiminut rahoituskumppanin tavoin siitä lähtien, kun se on ottanut osakkuuden. 

Olemme ainoa listattu luottovakuuttaja. Asiantuntemuksemme on luottoriskien hallinnassa, ja pyrimme edelleen vahvistamaan palveluvalikoimaamme yritystiedoista vakuutuksiin ja perintään. Tätä varten meidän on jatkettava innovointia. Tämä on todellinen erottautumisnäkökulma ja yksi uuden Power the Core -strategiamme pilareista.

Kun tulin Cofaceen, meillä oli arvosijoittajia, ja sitten saimme houkuteltua niitä, jotka etsivät korkeita osinkoja. Nyt olemme alkaneet houkutella myös kasvuosakkeita suosivia ja teknologiasta kiinnostuneita sijoittajia.

Aline Fauvarquen haastattelu Le Revenu -lehteen - marraskuu 2024

1- Oser le risque : Le management dans un monde incertain. 112p. Edition Hermann. Janvier 2021. 16 euros

Kirjoittajat ja asiantuntijat