Arkema x Coface: räätälöity ohjelma ja kumppanuuteen perustuva lähestymistapa, voittava strategia

Maailmanlaajuinen asiantuntemus riskienhallinnassa, palvelun laatu ja jatkuva vuoropuhelu: nämä kaikki ovat osa menestystä ja pitkäaikaista suhdetta, joka on syntynyt kansainvälisen teollisuuskonsernin Arkeman kanssa. Arkema on luottanut Cofaceen ja Coface Global Solutions -luottovakuutusohjelmaan jo lähes kymmenen vuoden ajan.

Arkema, joka oli aiemmin Total-konsernin kemikaaliosasto (poislukien öljy), joka tunnettiin nimellä Atofina, perustettiin vuonna 2004 Totalista irtautumisen jälkeen. Arkema on pörssilistattu kansainvälinen konserni, joka on maailman johtava erikoismateriaalien tuottaja: liimat, pinnoiteratkaisut, kehittyneet korkean suorituskyvyn materiaalit (polymeerit, lisäaineet).

Kuljetus, energia, vesi, terveydenhuolto, kulutustavarat... Arkeman materiaalit ovat kaikkialla jokapäiväisessä elämässämme: Arkema tuottaa meille muun muassa kaasun hajunpoistotuotteet, jotka tekevät kaasun käytöstä turvallisempaa. Monet ranskalaiset huippu-urheilijat ja alan suuret tuotemerkit (Puma, The North Face, Mizuno) valitsevat Pebax®:stä, Arkeman kehittämästä termoplastisesta elastomeerista, valmistettuja pohjia, jotka ovat urheilujalkineiden markkinoiden parhaita materiaaleja.

Arkema-konsernin, joka työllistää 21 100 henkilöä lähes 55 maassa (mukaan lukien Yhdysvallat, Kiina, Ranska, Saksa ja Japani), liikevaihto oli 9,5 miljardia euroa vuonna 2023.

 

Arkeman kansainvälisen kehityksen varmistaminen

Liiketoimi on ollut vuodesta 1976 lähtien Total-konsernin alaisuudessa Cofacen (osittain) vakuuttama. Arkema aloitti toimintansa alusta vuonna 2004 tapahtuneen irtautumisen jälkeen. Vuonna 2014, kymmenen vuotta perustamisensa jälkeen, Arkema käynnisti tarjouskilpailun meklarikumppaninsa AON:n kanssa. 

Ensisijaisena tavoitteenamme oli ulkoistaa riskienhallinta, jotta voisimme toimia hajautetulla organisaatiollamme ja samalla hallita myyntisaamisiamme. Toimintakokonaisuutemme uskominen Cofacelle oli meille keino optimoida resurssimme ja varmistaa, että kaikki yksikkömme hyötyvät Cofacen ratkaisuista.

 - Nathalie Vinchent, Arkema Group Credit Manager

Arkema-konserni etsi myös kumppania, jolla on maailmanlaajuista asiantuntemusta riskienhallinnasta ja joka kykenee riskipäätöksiin ottamalla tarkasti huomioon paikalliset olosuhteet varmistaakseen kansainvälisen kehityksensä. Kun Arkema perustettiin, se toimi pääasiassa Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Innovaatioiden, kohdennettujen yritysostojen ja kehittyviin maihin tehtävien investointien avulla konserni on strategisesti tasapainottanut toimintaansa keskittyen kasvumarkkinoihin ja vahvemmin Aasiaan. Vuosina 2005-2023 Aasian ja muun maailman osuus Arkeman myynnistä on 29 prosenttia (aiemmin 18 prosenttia), Pohjois-Amerikan osuus on 37 prosenttia(aiemmin 25 prosenttia), ja Euroopan osuus on 34 prosenttia, kun se oli 57 prosenttia vuonna 2005.

 

"Suora vuoropuhelu riskiasiantuntijoiden kanssa ja räätälöity riskinarviointi ovat korvaamattomia."

Siksi Arkema otti (loogisesti) yhteyttä Cofaceen ja erityisesti sen Global Solutions (CGS) -tarjoukseen, joka on suunniteltu erityisesti monikansallisille yrityksille. Cofacen riskienhallinta-asiantuntijat ja myyntitiimit suunnittelivat kattavan, vankan ja räätälöidyn ohjelman, jolla optimoitiin Arkema suuren, eri puolille maailmaa hajautetun vakuutussalkun hallinta. Tämän tuloksena Arkema käyttää nyt yhtä sopimusmallia, jonka sopimusehdot ovat samanlaiset kaikissa konsernin yksiköissä, mikä yksinkertaistaa ja yhdenmukaistaa 120 vakuutuksen hallinnointia 26 000 asiakkaan puolesta riippumatta niiden koosta tai sijainnista. CGS:n asiakkaana Arkema hyötyy organisaatiosta ja ratkaisuista, jotka on täysin omistettu monikansallisille yrityksille, ja sillä on erityiset keskus- ja paikalliset yhteyshenkilöt jokaisessa yksikössä. Näin se voi hallinnoida tehokkaasti maailmanlaajuista ohjelmaansa, joka on mukautettu paikallisiin tarpeisiin.

"Tieto siitä, että liiketoimintamme kehitys on turvattu, antaa meille enemmän mielenrauhaa päätöksiä tehtäessä ja strategiaa muotoiltaessa. Cofacen ratkaisut helpottavat myös työtäni konsernin luottopäällikkönä: sen lisäksi, että saan paikallista tukea jokaiselle tytäryhtiöllemme, hyödyn keskitetystä organisaatiosta, jota valvoo johtava ohjelma ja yhteyshenkilö, jonka kanssa käyn suoraa vuoropuhelua henkilökohtaisen riskinarvioinnin suorittamiseksi: tämä on korvaamatonta!", analysoi Nathalie Vinchent.

 

"Mitä enemmän teemme yhteistyötä Cofacen kanssa, sitä enemmän parannamme salkkumme laatua. Se on myönteinen kierre!"

Arkema ja Coface ovat lähes kymmenen vuoden yhteistyön aikana luoneet etuoikeutetun kumppanuuden. "Läheisyys ja kumppanuus ovat perustana suhteellemme Cofacen tiimeihin, jotka ovat reagoivia, joustavia ja valmiita löytämään ratkaisuja odotustemme ja kohtaamiemme vaikeuksien perusteella. Vaikka yhteyshenkilömme ovat vaihtuneet, suhteemme ei ole koskaan menettänyt vauhtiaan. Tämä osoittaa, että yhteistyö ei riipu henkilöistä, jotka sitä johtavat, vaan että se perustuu kahden yrityksen väliseen yhteiseen kulttuuriin", kommentoi Nathalie Vinchent.

Pitkäkestoinen suhde on myös arvonluonnin vipuvoima, jota molemmat organisaatiot hyödyntävät. Arkeman jatkuva luottamus Cofacea kohtaan on auttanut optimoimaan CGS-ohjelman. "Asiakkaamme on korkealaatuinen teknikko, luottovakuuttamisen asiantuntija, joka - aivan oikein! - odottaa Cofacelta korkeatasoista palvelua. Arkema on edelläkävijä monilla aloilla, kuten innovatiivisissa API-ratkaisuissa. Haastamme toisiamme, ja yhdessä onnistumme kehittämään Arkeman asiakassalkkua entistä suorituskykyisemmäksi. Yritys on hyvin dynaaminen ja jatkuvasti kasvava, mikä edellyttää täydellistä kansainvälistä seurantaa ja koordinointia, jotta voimme täyttää asiakkaidemme odotukset. On erittäin palkitsevaa nähdä suhteen kehittyvän myönteiseen suuntaan," sanoo Julie Machon, CGS Account Manager.

"Sen lisäksi, että Coface on edelleen kilpailukykyinen, palvelutaso painaa paljon vaakakupissa, ja yritämme aina parantaa sopimustamme. Cofacen kanssa työskenteleminen antaa meille mahdollisuuden reagoida paremmin, jos johonkin vastuuseemme kohdistuu hälytys, ja ehkäistä paremmin maksujen laiminlyönnin riskiä pitkällä aikavälillä. Tämä on positiivinen kehä, joka parantaa salkkumme laatua jatkuvasti ajan myötä. Juuri näistä syistä aiomme kirjoittaa vielä lisää kauniita sivuja yhteiseen historiaamme," päättää Nathalie Vinchent.